Поточний ремонт доріг: предмет закупівлі та настанови для замовників

UA RU
Автор
експерт, консультант з публічних закупівель, канд. екон. наук
Замовникам складно знайти інформацію про закупівлю поточного ремонту доріг. Тому ми зібрали ключові аспекти в одній статті. Що буде предметом закупівлі? Якими законодавчими актами керуватися, коли закуповуєте поточний ремонт доріг? На що звернути увагу, щоб не допустити помилки під час закупівлі ремонту доріг?

Поточний ремонт доріг — це досить особливий предмет закупівлі. Його особливості — це питання лише окремих замовників. Саме тому рідко зустрічаються методичні матеріали щодо цього, але з’являється все більше запитань. Розберемо кожне з них.

Якими законодавчими актами керуватися, коли закуповуєте поточний ремонт доріг

Відповідно до Закону України «Про автомобільні дороги», автомобільна дорога — це лінійний комплекс інженерних споруд, призначений для безперервного, безпечного та зручного руху транспортних засобів.

Нагадаємо, що згідно з Порядком визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708, і під час закупівлі робіт, і під час закупівлі послуг поточного ремонту, пов’язаних із дорогами, замовникам необхідно застосовувати термінологію галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та переліки робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23.08.2011 № 301 (далі — ГБН Г.1-218-182:2011).

З 01.01.2022 набирав чинності ДСТУ 8747:2017 «Автомобільні дороги. Види та переліки робіт з ремонтів та експлуатаційного утримання» (далі — ДСТУ 8747), який встановлює такі види ремонтів як капітальний та поточний і не передбачає поточного середнього ремонту. Водночас є чинними ГБН Г.1-218-182:2011.

Наказ Мінінфраструктури від 02.05.2022 № 273 затверджує Правила визначення вартості будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг загального користування.

Додаткові роботи чи послуги з поточного ремонту: на що звертати увагу

Застосовувати ці правила, а також методики визначення вартості дорожніх робіт та послуг потрібно обов’язково, коли визначаєте вартість дорожніх робіт та послуг, що фінансуються за рахунок бюджетних коштів, коштів державних і комунальних підприємств, установ та організацій, а також кредитів, наданих під державні гарантії.

Методики визначення вартості дорожніх робіт та послуг щодо визначення вартості нового будівництва, реконструкції, ремонтів та експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування затверджує наказ Мінінфраструктури від 07.10.2022  № 753.

 

Як визначити предмет закупівлі поточного ремонту доріг

Відповідно до пункту 21 частини 1 статті 1 Закону № 922, поточний ремонт належить до поняття послуг. 

Під час закупівлі послуг з поточного ремонту предмет закупівлі визначається, зокрема, за кожним окремим лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури.

Лінійний об’єкт інженерно-транспортної інфраструктури — наземні, надземні або підземні лінійні об’єкти для пересування людей, транспортних засобів, вантажів, переміщення рідких та газоподібних продуктів, передачі електроенергії.

У такий спосіб, поточний ремонт доріг — це послуги, і предмет закупівлі визначається за кожним окремим лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури, яким у нашому випадку є дорога.

 

service_slovnik.gif

Перевірте, чи правильно обрали CPV код для свого предмета закупівлі. Скористайтеся автоматизованим пошуком в системі Експертус Держзакупівлі

Скористатися пошуком

 

Мінекономіки в інформаційному листі від 25.11.16 № 3302-01/38216-06 зазначило: «якщо послуги з поточного ремонту проводяться за кожним окремим лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури, їх закупівлю замовник здійснює, керуючись вартісними межами для кожного окремого лінійного об’єкту інженерно-транспортної інфраструктури».

Закон України «Про автомобільні дороги» визначає, що вулиця — це автомобільна дорога, призначена для руху транспорту і пішоходів, прокладання наземних і підземних інженерних мереж у межах населених пунктів.

Зверніть увагу! Не слід ділити вулицю на частини, коли визначаєте предмет закупівлі поточного ремонту дороги на цій вулиці, оскільки вся вулиця є лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури.

Загальний принцип визначення предмета закупівлі поточного ремонту ґрунтується на наявності кошторису або кошторисного розрахунку (об’єктний кошторис або об’єктний кошторисний розрахунок), що є підставою для визначення предмета закупівлі.

Мінекономіки в інформаційному листі зазначає, що кожен зі складової поняття об’єкта може бути окремим предметом закупівлі за наявності щодо нього окремого проєкту і кошторису або кошторисного розрахунку (об’єктний кошторис або об’єктний кошторисний розрахунок).

Проте, у разі здійснення закупівлі послуг поточного ремонту доріг, замовник повинен враховувати, що вся вулиця є єдиним лінійним об’єктом і, навіть за наявності кількох кошторисів щодо ремонту цієї вулиці, замовник має виходити із загального обсягу потреби у послугах із поточного ремонту дороги.

Наприклад, у судовому рішенні, Справа 906/138/19, зазначено: «два договори підряду щодо капітального ремонту доріг передбачають ідентичні за своїм змістом роботи, що здійснюються стосовно  частин одного й того ж лінійного об'єкта інженерно-транспортної інфраструктури, проєктна документації щодо яких розроблялася тією ж проєктною організацією, укладені з тим же підрядником з інтервалом в двадцять днів, що дає підстави для висновку про штучний поділ одного об'єкта інфраструктури на дві частини.

Таким чином, враховуючи, що предмет обох договорів підряду є ідентичним і передбачає виконання однакових ремонтних робіт на різних частинах одного і того ж об`єкта інфраструктури, колегія суддів вважає встановленим, що вказаними договорами документально оформлено єдине існуюче між їх сторонами правовідношення».

Отже, вид закупівлі необхідно визначати з огляду на предмет закупівлі за окремим лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури в цілому, тобто з огляду на необхідний обсяг поточного ремонту автомобільної дороги або вулиці.

Наталія Заєць консультант з публічних закупівель, канд. екон. наук, Київ
Скористайтеся покроковою інструкцією, щоб провести закупівлю в електронному каталозі із застосуванням запиту пропозицій постачальників за оновленими вимогами Особливостей та Порядку № 822

Хто буде замовником такої закупівлі 

Особливості № 1178 встановлюють, що закупівлі здійснюються шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими особливостями, для послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень.

Проте, автомобільні дороги мають свої особливості, оскільки  їх поділяють на:

  • автомобільні дороги загального користування;

  • вулиці і дороги міст та інших населених пунктів;

  • відомчі (технологічні) автомобільні дороги;

  • автомобільні дороги на приватних територіях.

За умови такого поділу на види доріг, особливість їх поточного ремонту полягає у тому, хто буде замовником закупівлі.

Автомобільні дороги загального користування поділяються на автомобільні дороги державного та місцевого значення. Автомобільні дороги місцевого значення поділяються на обласні та районні.

Органи, що здійснюють управління автомобільними дорогами загального користування, це Мінінфраструктури та Укравтодор, а також Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні та Севастопольська міська державні адміністрації.

Вартість будівництва, реконструкції, ремонтів автомобільних доріг загального користування умовно розподіляється на безпосередні та супутні витрати.

До безпосередніх витрат належать кошти, які витрачаються на спорудження (ремонт) доріг загального користування, проєктні та вишукувальні роботи.

До супутніх витрат належать кошти, необхідні для будівництва, реконструкції, ремонтів автомобільних доріг загального користування в цілому, зокрема:

  • підготовка території будівництва;

  • зведення та розбирання титульних тимчасових будівель і споруд;

  • додаткові витрати під час виконання будівельних робіт у зимовий та літній періоди;

  • кошти на перевезення працівників будівельних організацій автомобільним транспортом;

  • кошти на відрядження працівників будівельних організацій на об’єкт будівництва;

  • кошти на перебазування будівельних організацій або їх структурних виробничих підрозділів;

  • витрати на проведення науково-технічного супроводу;

  • аудит безпеки автомобільних доріг;

  • авторський нагляд;

  • утримання служби замовника, здійснення технічного нагляду, надання послуг інженера-консультанта;

  • підготовка експлуатаційних кадрів;

  • інші роботи та витрати.

Відхилення ТП, якщо наявні підстави за пунктом 44 Особливостей

Вартість дорожніх робіт та послуг, що визначається на стадії проєктування, використовується для планування капітальних вкладень, фінансування дорожніх робіт та послуг, визначення очікуваної вартості предмета закупівлі.

В усіх договорах про закупівлю дорожніх робіт та послуг застосовується твердий кошторис (договірна ціна) за укрупненими показниками вартості робіт.

Щоб визначити ціну тендерних пропозицій, замовник надає відомість обсягів робіт (BoQ) без цін, креслення (за наявності) та технічну специфікацію із зазначенням технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, вимог до якості матеріалів. За рішенням замовника відомість обсягів робіт може бути складена за міжнародною системою вимірювання дорожніх робіт та послуг.

Вулиці та дороги міст, а також інших населених пунктів перебувають у віданні ОМС і є комунальною власністю. Вони здійснюють управління функціонуванням та розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів.

Таким чином, поточний ремонт буде здійснювати замовник, до відання якого належить дорога і відповідно в межах його відання, тобто в тій частині дороги, за яку він відповідає.

Також, замовникам варто враховувати, що саме є складовими кожного виду автомобільної дороги.

Наприклад, об’єкти дорожнього сервісу не є складовими частинами автомобільної дороги загального користування, крім випадків, якщо замовником їх будівництва чи розміщення у межах смуги відведення автомобільних доріг загального користування є власник чи орган управління цих автомобільних доріг загального користування.

Складові кожного виду автомобільної дороги регламентує  Закон України «Про автомобільні дороги».

 

Вебінар від журналу Держзакупівлі

Запис вебінару про закупівлю ліків в е-каталозі

 

 

 

 



зміст

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді