Стаття 631 ЦК: застосовуємо у договорі про закупівлю у воєнний час

UA RU
Автор
експерт, консультант з публічних закупівель, канд. екон. наук
Замовники часто звертають увагу на положення частини 3 статті 631 ЦК, коли укладають договори про закупівлі. Проконсультуємо, коли можна застосувати цю норму у період воєнного стану, а колі — ні. Пояснимо ризики і озвучимо застереження

 

Є окремі види закупівель, що не передбачають конкуренції або дозволяють її не застосовувати, тому можуть здійснюватися без врахування вимог Закону № 922 та Особливостей № 1178. Зокрема, йдеться про заборону укладати договори про закупівлю, що передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення відкритих торгів/використання електронного каталогу, крім випадків, передбачених Особливостями.

Такими випадками є закупівлі товарів та послуг до 100 тис. грн (поточного ремонту — до 200 тис. грн) та робіт до 1,5 млн грн, а також окремі підстави, що визначені у пункті 13 Особливостей № 1178.

Згідно з частиною 3 статті 631 ЦК, сторони можуть встановити, що умови договору застосовуються до відносин між ними, які виникли до його укладення.

🎓Не відкладайте підвищення кваліфікації на потім!

Скористайтеся унікальною пропозицією травня

akcia_traven_school.jpg ХОЧУ НА НАВЧАННЯ

Стаття 631 ЦК у договорах про закупівлю

Якщо замовник знає, що річна потреба у закупівлі не перевищить вартісних меж, встановлених для проведення відкритих торгів, то може скористатися цією умовою. Потрібно розуміти ризик, адже укладення прямого договору завжди пов’язане з необхідністю приймати рішення — укласти прямий договір чи застосувати е-каталог та/або здійснити закупівлю у порядку, аналогічному до порядку проведення спрощених закупівель, визначеному згідно зі статтею 14 Закону (згідно з Наказом ДП «Прозорро» № 25). Останні два види є досить конкурентними, втім замовник має право й укладати прямий договір у межах вартісних обмежень.

Тож, коли замовник укладає прямий договір, може застосувати умови статті 631 ЦК.

Підстави пункту 13 Особливостей не обмежують замовника у сумах, але теж мають особливості в частині застосування статті 631 ЦК.

Мінекономіки у відповідь на запитання щодо цього повідомляє: якщо замовник укладає договір про закупівлю згідно з підпунктами 5, 7, 8 пункту 13 Особливостей, які передбачають укладення договору про закупівлю товарів, робіт або послуг, що можуть бути надані (поставлені/виконані) тільки певним суб’єктом господарювання, за відсутності альтернативи, в такому разі сторони можуть встановити в договорі про закупівлю, що умови договору застосовуються до відносин між ними, які виникли до його укладення у зазначених випадках згідно з частиною 3 статті 631 ЦК (Відповідь Мінекономіки на запит 1089/2022 ).

Ці пункти передбачають для замовників можливість не застосовувати відкриті торги у разі коли:

- роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання в одному з таких випадків:

  • предмет закупівлі полягає у створенні або придбанні витвору мистецтва або художнього виконання;
  • укладення договору про закупівлю з переможцем архітектурного або мистецького конкурсу;
  • відсутність конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником;
  • необхідність захисту прав інтелектуальної власності;
  • укладення договору про закупівлю з постачальником «останньої надії» або з постачальником універсальної послуги на постачання електричної енергії або природного газу.

- після укладення договору про закупівлю у замовника виникла необхідність у постачанні додаткового обсягу товару тим самим постачальником, якщо в разі зміни постачальника замовник буде вимушений придбати товар з іншими технічними характеристиками, що призведе до виникнення несумісності, пов’язаної з експлуатацією і технічним обслуговуванням, або у разі, коли така закупівля зумовлена змінами до галузевих стандартів у сфері охорони здоров’я. Закупівля додаткового обсягу товару у того самого постачальника здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість такого постачання не перевищує 50% ціни договору про закупівлю;

- у замовника після укладення договору про закупівлю виникла необхідність у закупівлі додаткових робіт чи послуг, пов’язаних з предметом закупівлі основного договору, у того самого виконавця робіт/надавача послуг. Можливість і умови виконання таких додаткових робіт чи надання послуг можуть бути передбачені в основному договорі про закупівлю, який укладений за результатами проведення закупівлі. Закупівля додаткових робіт чи послуг у того самого виконавця робіт/надавача послуг здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість таких робіт чи послуг не перевищує 50% ціни основного договору про закупівлю, укладеного за результатами проведення закупівлі.

Зважте, що ці підстави передбачають беззаперечну відсутність конкуренції. У першому випадку — це предмети, що мають підстави для її відсутності, а у двох наступних — це ситуації, коли замінити постачальника неможливо.

Однак, навіть у цих випадках важливо аналізувати наявність конкуренції.

Тетяна Колісник консультант із питань публічних закупівель
Дізнайтеся, якими документами підтверджувати відсутність конкуренції з технічних причин

Застосування ст 631 в додаткових угодах

Стаття 631 ЦК не надає права сторонам застосовувати зворотну дію в часі пунктів додаткової угоди або договору, які змінюють врегульовані та вже виконані договірні відносини. Така позиція викладена у постанові ВС від 12.10.2018 у справі № 910/21671/17 та у постанові ВС від 15.06.2018 у справі № 910/14082/17.

Тож застосування цієї норми в додаткових угодах не передбачене.

застосування ст 631 в додаткових угодах


зміст

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді