Антикорупційна програма 2024

Автор
експерт, адвокат зі спорів з контролюючими органами, консультант із закупівель
У статті розібрали, що таке антикорупційна програма юридичної особи. Кому обов'язково потрібно розробляти антикорупційну програму, а кому — ні
Типова антикорупційна програма юридичної особи редакція набирає чинності з 21.08.2024

Антикорупційна програма

Антикорупційна програма юридичної особи це...

комплекс правил, стандартів і процедур щодо виявлення, протидії та запобігання корупції у діяльності юридичної особи.

за частиною 1 статті 62 Закону «Про запобігання корупції» (далі – Закон № 1700)

Антикорупційна програма це...

комплексний антикорупційний документ стратегічного типу, що визначає процес управління корупційними ризиками з урахуванням ідентифікованих в організації корупційних ризиків та державної антикорупційної політики.

за Методологією управління корупційними ризиками

Для реалізації антикорупційної програми призначається особа, відповідальна за реалізацію антикорупційної програми (далі - Уповноважений), правовий статус якої визначається ст. 64 Закону № 1700.

Вимоги до антикорупційної програми юридичної особи викладені у статті 63 Закону № 1700.

🔥Безплатний вебінар від проєкту «ДеюреЗакупівлі»

Статичний блок для новин

Щоб переглянути вебінар та отримати сертифікат, потрібна попередня реєстрація 👇

Зареєструватися

Разом із тим, наказом НАЗК № 22/24 від 15.01.2024 та наказом НАЗК № 32/24 від 22.01.2024 (наберуть чинності 21.08.2024) визначено, що антикорупційна програма організації повинна передбачати:

  • визначення засад загальної відомчої політики щодо запобігання та протидії корупції у відповідній сфері, заходи з їх реалізації, а також з виконання антикорупційної стратегії та державної антикорупційної програми;
  • оцінку корупційних ризиків у діяльності організації та інших юридичних осіб, причини, що їх породжують та умови, що їм сприяють;
  • заходи щодо усунення виявлених корупційних ризиків, осіб, відповідальних за їх виконання, строки та необхідні ресурси;
  • навчання та заходи з поширення інформації щодо програм антикорупційного спрямування;
  • процедури щодо моніторингу, оцінки виконання та періодичного перегляду антикорупційної програми;
  • інші спрямовані на запобігання корупційним та пов'язаним з корупцією правопорушенням заходи.

Реєстр ризиків включається до антикорупційної програми як додаток до неї.

Антикорупційну програму затверджують:

  • після її обговорення з працівниками юридичної особи. При цьому, текст антикорупційної програми повинен перебувати у постійному відкритому доступі для працівників юридичної особи.
  •  на основі Типової антикорупційної програми (програми доброчесності) юридичної особи, розробленої НАЗК у наказі № 22/24 від 15.01.2024 з врахуванням Методології.

Положення щодо обов’язковості дотримання антикорупційної програми включаються до трудових договорів, правил внутрішнього розпорядку підприємства а також можуть включатися до договорів, які укладаються юридичною особою.

Згідно до п.12 ч.1 ст.11 Закону № 1700 до повноважень НАЗК належить погодження антикорупційних програм  державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, розробка типової антикорупційної програми юридичної особи.

Антикорупційна програма: кому потрібна

Відповідно до ст.19 Закону № 1700, антикорупційні програми приймаються в:

  • Адміністрації Президента України, Апараті Верховної Ради України, Секретаріаті Кабінету Міністрів України, Секретаріаті Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Офісі Генерального прокурора, Службі безпеки України, міністерствах, інших центральних органах виконавчої влади, інших державних органах, юрисдикція яких поширюється на всю територію України, обласних, Київській та Севастопольській міських державних адміністраціях, державних цільових фондах — шляхом затвердження їх керівниками;
  • Апараті Ради національної безпеки і оборони України — шляхом затвердження Секретарем Ради національної безпеки і оборони України;
  • Національному банку України — шляхом затвердження Правлінням банку;
  • Рахунковій палаті, Центральній виборчій комісії, Вищій раді правосуддя, Верховній Раді Автономної Республіки Крим, обласних радах, Київській та Севастопольській міських радах, Раді міністрів Автономної Республіки Крим — шляхом затвердження їх рішеннями.

Такі антикорупційні програми та зміни до них підлягають погодженню з НАЗК.

Згідно з ст.62 Закону № 1700, в обов’язковому порядку антикорупційна програма затверджується керівниками:

Підприємство, установа, організація

Критерії

Державне підприємство

Середньооблікова чисельність працюючих за звітний (фінансовий) рік перевищує п’ятдесят осіб, а обсяг валового доходу від реалізації продукції (робіт, послуг) за цей період перевищує сімдесят мільйонів гривень

Комунальне підприємство

Господарські товариства,у яких державна або комунальна частка перевищує 50 відсотків

Юридична особа – учасник закупівлі

Вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг), робіт дорівнює або перевищує 20 мільйонів гривень

Інші юридичні особи не зобов’язані розробляти антикорупційну програму, але вони заохочуються до цього законодавцем. Це проявляється через вимогу законодавства до всіх юридичних осіб вживати заходи щодо протидії та запобігання корупції, а також оцінювати корупційні ризики у своїй діяльності.

Відповідно до приписів наказів НАЗК: № 22/24 від 15.01.2024 та № 32/24 від 22.01.2024, виокремлено особливості застосування типової антикорупційної програми для різних замовників, а саме для застосування:

  • юридичними особами публічного права;
  • юридичними особами, що зазначені у ч.2 ст.62 Закону № 1700;
  • державними органами, ОМС, іншими суб’єктами, у яких приймається антикорупційна програма (програма доброчесності) згідно зі ст.19 Закону № 1700.

Замовник

Розділи, які потрібно врахувати під час розробки антикорупційної програми

Юридичні особи публічного права

Ці норми застосовуються виключно для вказаних закупівельників:

Ч.1 п.2 Розділу III. Правовий статус Уповноваженого та підпорядкованих йому працівників: Обов'язки уповноваженого, відповідального за реалізацію Програми:

20) організовувати роботу та брати участь у службовому розслідуванні, яке проводиться з метою виявлення причин та умов, що призвели до вчинення корупційного або пов'язаного з корупцією правопорушення або невиконання вимог Закону в інший спосіб, за поданням спеціально уповноваженого суб'єкта у сфері протидії корупції або приписом НАЗК;

24) проводити перевірку факту подання суб'єктами декларування декларацій та повідомляти Національне агентство з питань запобігання корупції про випадки неподання чи несвоєчасного подання таких декларацій у визначеному законодавством порядку.

Юридичні особи

Включаються до антикорупційних програм (програм доброчесності):

В Розділі I. Загальні положення:

4. Норми професійної етики

II. Права, обов'язки, заборони

III. Правовий статус Уповноваженого та підпорядкованих йому працівників

VI. Заходи запобігання та перевірки

У Розділі VII. Повідомлення, їх перевірка та відповідальність:

3. Повідомлення про можливі факти порушень цієї Програми

4. Проведення внутрішніх розслідувань

5. Дисциплінарна відповідальність за порушення цієї Програми

Державні органи, ОМС, інші суб’єкти

IV. Оцінювання та управління корупційними ризиками

V. Просвітницькі заходи: навчання, заходи з поширення інформації щодо програм антикорупційного спрямування

VIII. Моніторинг, оцінка виконання та перегляд цієї Програми.

*Ці розділи заповнюються з урахуванням Методології

Антикорупційна програма для тендеру

У пункті 2 розділу VI «Заходи запобігання та перевірки» Типової антикорупційної програми викладено порядок взаємодії з діловими партнерами.

Зокрема, визначена необхідність перевірки ділових партнерів замовника, що здійснюється з метою:

  • перевірки ділової репутації ділового партнера на предмет толерантності до корупції, а саме: чи має діловий партнер репутацію суб'єкта, діяльність якого пов'язана з корупцією (навіть за відсутності відповідних судових рішень), та чи не буде діловий партнер виступати посередником для передачі третім особам (або для отримання від третіх осіб) неправомірної вигоди;
  • перевірки наявності у ділового партнера антикорупційної програми (програми доброчесності) (або інших політик антикорупційного спрямування), стану її (їх) фактичного виконання, готовності (або відмови) дотримуватися принципів та вимог замовника, а також антикорупційного законодавства;
  • виявлення можливих корупційних ризиків у зв'язку з укладенням (виконанням) правочину;
  • мінімізації ймовірності вчинення або перевірки можливих фактів вчинення корупційного або пов'язаного з корупцією правопорушення, іншого порушення антикорупційного законодавства під час встановлення та/або реалізації правовідносин з діловим партнером.

У разі наявності обґрунтованих сумнівів у діловій репутації ділового партнера, що може призвести до корупційних ризиків для замовника, замовник залишає за собою право відмовити діловому партнеру у встановленні / продовженні ділових відносин з урахуванням вимог законодавства, у т.ч. Закону № 922. При цьому, матеріали перевірки ділових партнерів зберігаються не менше ніж 5 років.

Пункт 47 Особливостей № 1178 встановлює, що замовник приймає рішення про відмову учаснику процедури закупівлі в участі у відкритих торгах та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі в разі, коли юридична особа, яка є учасником процедури закупівлі (крім нерезидентів), не має антикорупційної програми чи уповноваженого з реалізації антикорупційної програми, якщо вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) або робіт дорівнює чи перевищує 20 млн. гривень (у т.ч. за лотом).

Зверніть увагу, що це правило стосується лише юридичних осіб і не поширюється на фізичних осіб.

Таким чином, якщо предмет закупівлі менший за 20 млн. грн., то учасник — юридична особа не зобов’язаний мати затверджену антикорупційну програму.

Згідно з п.28 Особливостей № 1178, замовник повинен внести до тендерної документації інформацію про спосіб підтвердження відсутності підстав для відхилення.

Судова справа № 520/14107/21

В адміністративному провадженні № К/990/15117/23  Верховний суд підтримав правову позицію органу ДАСУ про те, що замовник порушив закупівельне законодавство з огляду на те, що не відхилив тендерну пропозицію, яка підлягала відхиленню. А саме, коли часник торгів у складі тендерної пропозиції надав документи, які підтверджують наявність в учасника антикорупційної програми, положення якої не приведено у відповідність до вимог чинного на той момент наказу НАЗК, чим не було дотримано вимог додатку 3 до тендерної документації замовника. Тому така документація мала бути відхилена замовником.

За таких обставин, можна дійти висновку, що в тендерній документації варто вказувати вимогу про те, щоб антикорупційна програма учасника відповідала вимогам того наказу НАЗК, який є чинним на момент подання тендерної пропозиції.



зміст

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді