Декларація про провадження господарської діяльності: що вимагати

Автор
юрист ПП Юридичної фірми «Світ права»
Продовжуємо серію експретних матеріалів у рамках нашого спільного проєкту із юридичною фірмою «Світ права» — «ДеюреЗакупівлі: закон і практика». Завдяки статті зорієнтуєтеся в документах, які можна вимагати в учасника відкритих торгів на закупівлю робіт. Адже тема будівництва в контексті публічних закупівель актуальна завжди

Види господарської діяльності, які підлягають ліцензуванню, визначає частина 1 статті 7 Закону № 222. З-поміж них — будівництво об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, за переліком видів робіт, що визначає КМУ, та з урахуванням особливостей, визначених Законом № 3038-VI.

Замовнику та підряднику право виконувати підготовчі роботи, будівельні роботи на таких об’єктах будівництва надають лише після того, як вони отримають дозвіл на виконання будівельних робіт. Для того щоб отримати дозвіл, разом із заявою слід подати інформацію про ліцензію, що надає право на виконання будівельних робіт, та кваліфікаційні сертифікати (ч. 1, п. 7 ч. 3 ст. 37 Закону № 3038).

Як бачимо, будівництво, капітальний ремонт, реконструкція, реставрація об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, передбачають наявність ліцензії у підрядника. Як її перевірити?

Замовник може скористатися частиною 3 статті 22 Закону № 922 і встановити в тендерній документації вимогу до учасників надати в складі тендерної пропозиції копію ліцензії з додатками на право займатися відповідною діяльністю, якщо отримання ліцензії на провадження такого виду діяльності передбачає законодавство. А який документ повинен надати учасник, розберемо далі. 

Отримайте безплатний доступ на цілу добу

Ліцензування в будівництві 

Правова прогалина щодо ліцензування будівельної діяльності існувала ще до початку воєнного стану. 

До відома. Порядок ліцензування будівництва регулювала Постанова № 256, що з реформою у сфері містобудівної діяльності втратила чинність 18.03.2020. 

Через реформу архітектурно-будівельного контролю та нагляду видачу ліцензій будівельним компаніям скасували. Це й спричинило ситуацію, за якої фактично з березня 2020 року будівельні компанії, що діяли на ринку, не могли продовжити прострочену ліцензію, а новостворені компанії — її отримати.

Усе змінилося із запровадженням воєнного стану. КМУ врегулював набуття права на здійснення певних видів господарської діяльності, зокрема на підставі ліцензій, — ухвалив Постанову № 314.

Тож 18.03.2022 ліцензування будівельної діяльності отримало нове регулювання — можливість подавати декларацію про провадження господарської діяльності (далі — декларація). Що це означає? 

Замість того щоб отримувати ліцензію як дозвільний документ, суб’єкт господарювання має подавати декларацію. У такий спосіб КМУ допоміг отримати доступ до будівельного ринку та право проводити будівельні роботи новим гравцям у сфері капітального будівництва.

 

Подання декларації про провадження господарської діяльності

Процедура подання декларації про провадження господарської діяльності проста. Декларацію можна подати до уповноваженого органу — Мінекономіки в один із способів:

  • через портал «Дія» — в електронній формі;

  • через ЦНАП — у паперовій формі.

Декларація в електронному вигляді сформується автоматично. 

Форми декларації в паперовій формі законодавство не встановлює. КМУ окреслив лише перелік відомостей, які вносять до декларації, — у додатку 1 до Постанови № 314.

Момент, коли суб’єкт набуває право здійснювати господарську діяльність, Постанова № 314 не визначає. Тож можна стверджувати, що після подання заяви не потрібно очікувати відповіді про її розгляд. Це суто декларативний метод. 

Тобто після того як суб’єкт господарювання подав заяву (декларацію), він може вести будівельну діяльність. 

Важливо. Коли суб’єкт господарювання подає декларацію, має правильно її заповнити та зазначити вид господарської діяльності. 

Зважайте: суб’єкти господарювання, що працюють за ліцензіями, строк дії яких не завершився, не зобов’язані подавати декларацію. 

Отже, у разі будівництва об’єктів, які належать до класу наслідків (відповідальності) СС2, СС3, підрядник повинен:

  • мати чинну ліцензію на виконання підрядних робіт; або

  • подати декларацію про провадження господарської діяльності до органу ліцензування.

Декларація після воєнного стану

Такий вид ліцензування, як декларація, — тимчасовий. Після припинення чи скасування воєнного стану суб’єкти господарювання, які набули право на провадження господарської діяльності на підставі декларації, отримують дозвільні документи в порядку, строки та на умовах, передбачених законодавством. Свою діяльність вони не зупинятимуть (не припинятимуть). Для цього суб’єкт господарювання, у якого відсутні дозвільні документи (ліцензія), має звернутися до відповідних органів ліцензування. Зробити це потрібно невідкладно, не пізніше ніж протягом трьох місяців після припинення чи скасування воєнного стану.

Наразі процедуру заміни декларації на ліцензію не розробили. Тож після припинення воєнного стану державі необхідно буде швидко забезпечити нормативно-правове регулювання, що передбачить плавний перехід від декларування будівельної діяльності до ліцензування. 

Сподіваємося, що цей процес не буде штучно ускладнюватися, адже після завершення війни очікуємо на масштабні проєкти, зокрема з відновлення інфраструктури та відбудови нашої країни.

 



зміст

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді