Що змінила у закупівлях Постанова КМУ 1178: основні акценти

UA RU
Автор
експерт, консультант з публічних закупівель, канд. екон. наук
Щоб замовники могли закуповувати швидше, КМУ затвердив Постанову № 1178 і ухвалив нею Особливості закупівель у воєнний та повоєнний час. Попри це за новими нормами закупівля в умовах воєнного стану залишається конкурентною, а закупівельний процес прозорим. Пояснюємо, що потрібно пам'ятати насамперед

Тепер замовники, що зобов’язані проводити публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону № 922, проводять їх відповідно до Закону з урахуванням Особливостей, які КМУ затвердив постановою від 12.10.2022 № 1178 (далі — Постанова № 1178).

Насамперед маємо усвідомити, що Закон № 922 діє і лише окремі його положення коригує Постанова № 1178. Проте саме такий порядок закупівель, який визначають Особливості 1178, є основним для замовників, і відступати від нього не можна.

Чому варто застосовувати конкурентні закупівлі навіть в умовах воєнного стану

Особливості № 1178 дозволяють застосовувати лише два види закупівель:

Зважайте передусім на загальні умови, які передбачає Постанова 1178.

Закупівля в умовах воєнного стану: загальні умови

1. Заборонено не застосовувати визначені види закупівельТак, замовникам заборонено:

  • придбавати товари, роботи і послуги до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги, визначеної Особливостями/використання е-каталогу, у разі закупівлі товару;
  • укладати договори про закупівлю, які передбачають оплату до/без проведення відкритих торгів/використання е-каталогу (крім окремих випадків).

2. Заборонено поділ предмета закупівліЗамовник не має права ділити предмет закупівлі на частини, аби уникнути проведення відкритих торгів/використання е-каталогу.

3. Продовжують діяти винятки, у яких можна не застосовувати Закон № 922. Всі винятки щодо незастосування Закону № 922 та особливості окремих закупівель, які визначені у статті 3 Закону № 922, залишаються такими самими.

Читайте докладніше: Як працюють винятки для закупівлі без Закону після прийняття Особливостей

4. Діють вимоги про локалізацію в закупівлях. Локалізацію слід застосовувати у тому самому порядку, що передбачає Закон № 922, зокрема — пункт 6-1 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922. Зважте, що останні зміни до Постанови № 1178 додали ще один випадок, коли замовники не застосовують цю норму у своїх закупівлях.

Планування закупівель: Особливості 1178

Закупівлю за Особливостями замовник проводить:

  • на підставі наявної потреби; або
  • у разі планової потреби наступного року (планових потреб наступних періодів).

Заплановану закупівлю включайте до річного плану закупівель відповідно до статті 4 Закону № 922.

Предмет закупівлі визначайте відповідно до вимог Закону № 922 та Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708.

Вартісні межі закупівель: Постанова КМУ 1178

Замовники для закупівлі застосовують відкриті тори та/або е-каталог (для товару) за Особливостями, якщо вартість:

  • для товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту) ≥ 100 тис. грн;
  • для послуг з поточного ремонту ≥ 200 тис. грн;
  • для робіт ≥ 1,5 млн грн.

Якщо вартість закупівлі менша, замовники закуповують:

  • в ЕСЗ відповідно до умов, які визначив адміністратор, зокрема е-каталог;
  • шляхом укладання прямих договорів з обов’язковим звітуванням в ЕСЗ про їх укладення.

Закупівлі через е-каталог

Закупівлі в е-каталозі відбуваються відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою КМУ 14.09.2020 № 822 (далі — Порядок № 822). Однак, якщо замовник для закупівлі товарів застосовує е-каталог, він діє відповідно до Порядку № 822 та ураховує положення Особливостей.

Відбір постачальника шляхом запиту ціни пропозицій замовник проводить, якщо вартість закупівлі становить або перевищує 100 тис. грн.

Якщо закупівля в е-каталозі не відбулася або профіль товару містить тільки одну пропозицію постачальника, замовник проводить таку закупівлю:

  • за допомогою відкритих торгів у порядку, визначеному Особливостями;
  • повторно за запитом ціни пропозиції постачальника в е-каталозі.

Прочитайте докладний аналіз змін у порядку проведення відкритих торгів:

▶ Порядок проведення відкритих торгів за Особливостями

 Коли за Особливостями відміняти відкриті торги

 Алгоритм відкритих торгів без проведення аукціону за Особливостями

 Оприлюднення інформації про закупівлю у відкритих торгах за Особливостями

Порядок укладання договору про закупівлю

Рішення про намір укласти договір про закупівлю замовник ухвалює самостійно у порядку, який передбачає стаття 33 Закону № 922 та пункт 46 Особливостей.

Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю (далі — Повідомлення) ЕСЗ формує автоматично протягом одного дня з дати, коли замовник оприлюднив рішення про визначення переможця процедури закупівлі в ЕСЗ.

Зважте: строки для укладання договору про закупівлю тепер коротші.

Договір про закупівлю не можна укладати раніше ніж через п’ять днів з дати, коли оприлюднене в ЕСЗ повідомлення, щоб забезпечити право на оскарження рішень замовника до органу оскарження.

Якщо після оприлюднення в ЕСЗ повідомлення до органу оскарження подали скаргу, перебіг строку для укладення договору про закупівлю зупиняють.

Максимальний граничний строк, щоб укласти договір про закупівлю за Особливостями, також менший. Із учасником, який визнаний переможцем процедури закупівлі, договір укладають не пізніше ніж через 15 днів з дати прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю.

Діють також інші не менш важливі умови:

  • укласти договір можна лише протягом строку дії пропозиції такого учасника,
  • договір укладають відповідно до вимог тендерної документації (ТД) та тендерної пропозиції (ТП) переможця процедури закупівлі. 

Строк для укладення договору замовник може продовжити до 60 днів — якщо є обґрунтована необхідність.

Контроль у сфері публічних закупівель під час війни

Державне регулювання, контроль у сфері публічних закупівель, громадський контроль й далі підпорядковуються порядку, встановленому у Законі № 922.

Однак дані автоматичних індикаторів ризиків застосовуватимуть з урахуванням Особливостей.

Моніторинг відкритих торгів Держаудитслужба та її міжрегіональні тероргани проводитимуть відповідно до статті 8 Закону № 922. З огляду на вартісні межі, які встановлюють Особливості для відкритих торгів, моніторинг проводитимуть для закупівель із очікуваною вартістю від 100 тис. грн.

 

Статті за темою:

Види публічних закупівель: як обрати правильно під час воєнного стану
постанова кму 1178

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді